Meer dan de usual suspects: Hoe je ook het stille midden betrekt

Natalie Rohlof, participatieadviseur

“Het zijn steeds dezelfde mensen die meedoen.” Herkenbaar? Je wil alle huurders betrekken bij nieuwe plannen, maar alleen de betrokken, oudere huurders met voldoende tijd en ervaring reageren. Hun bijdrage is waardevol, maar tegelijkertijd blijft een grote en diverse groep bewoners ondervertegenwoordigd. Het stille midden: jongeren, werkenden, gezinnen en bewoners met verschillende culturele achtergronden praten zelden mee, terwijl ze wel de gevolgen ondervinden van beleid en besluiten. Hoe betrek je meer dan alleen die ‘usual suspects? Wat is er nodig om ook deze stille stemmen te activeren? In deze blog duiken we in de valkuilen én oplossingen rondom representativiteit, bereik en het betrekken van het stille midden.

Verbreed je blik

Albert Einstein zei het al: “Als je doet wat je altijd deed, dan krijg je wat je altijd kreeg.” En dat geldt zeker voor de communicatie met huurders. Bewonerscommissies, de nieuwsbrief of de poster in de hal zijn belangrijk, maar ze bereiken vaak dezelfde mensen. Wie je níet bereikt, zijn bewoners die geen vanzelfsprekende aansluiting voelen: omdat ze druk zijn, weinig vertrouwen hebben of simpelweg niet weten dat ze mogen meedenken.

Daarom is het tijd om andere kanalen in te zetten. Zorg voor een kraampje op de markt, op de voetbalclub of organiseer een spreekuur in de school. Of denk aan sociale media zoals Facebook, Instagram en WhatsApp-groepen. Gebruik tools zoals geo- of microtargeting om je boodschap precies bij de juiste doelgroep te krijgen, of dat nu bewoners van één flat zijn of jongeren uit een specifieke leeftijdsgroep.

Maak meedoen makkelijk

Voor veel bewoners is meedoen aan huurdersparticipatie helemaal niet vanzelfsprekend. Niet vanwege onwil, maar omdat de drempels vaak hoog zijn. Een commissievergadering, inspraakavond of lange enquête kost tijd en energie. En daar hebben veel mensen niet zomaar ruimte voor. Verlaag dus de drempel. Stel één vraag in plaats van tien. Laat mensen stemmen via hun telefoon. Of organiseer korte feedbackmomenten die aansluiten bij het dagelijks leven: even iets invullen terwijl je wacht op je kind bij school, of meedenken via een flyer met QR-code. Met het platform van Mett kun je dit soort laagdrempelige vormen van participatie eenvoudig organiseren, mobiel, visueel en snel.

En ja, taal doet ook wat. Niet alleen is het verstandig om huurders in meerdere talen te benaderen, het gaat er ook om welke woorden je gebruikt. Te complexe, ‘ambtelijke’, wollige taal zorgt ervoor dat mensen afhaken voordat zelfs maar duidelijk is waar het over gaat.

Meer dan één project

Een van de grootste redenen waarom mensen afhaken: ze horen nooit meer iets terug. Veel bewoners hebben eerder meegemaakt dat participatie een vinkje was, of dat hun inbreng nauwelijks effect had. En zeker voor bewoners die al twijfelen of participatie wel nut heeft, is dat funest. Ze denken: “Ze doen toch niks met mijn mening.” Laat dus altijd zien wat er met de input gebeurt. Dat vraagt om een lange adem, om zichtbaar zijn, om luisteren én doen. Het wantrouwen wegnemen doe je niet met één project, dat moet groeien. Via kleine contactmomenten, door beloften na te komen en helder te laten zien wat er gebeurt, in duidelijke taal, tekeningen of visualisaties, bouw je vertrouwen op. Deel tussentijds resultaten en wees eerlijk over wat je wel en niet hebt meegenomen.

Ze doen toch niks met mijn mening.

Eén groep? Nee, véél verschillende groepen

Het stille midden bestaat niet uit één type bewoner. Het zijn er juist heel veel: jonge mensen die de corporatie vooral digitaal kennen, gezinnen met weinig tijd, bewoners met een migratieachtergrond, mensen met weinig vertrouwen in instanties. Elke groep vraagt om een andere toon, vorm en timing. Het participatieplatform is het startpunt voor al die groepen. De plek waar je alles eens rustig kunt overzien, mee kunt lezen en je mening kunt geven. Aangevuld met de juiste mix van kanalen, formats en taal wordt huurdersparticipatie steeds inclusiever en kunnen corporaties plannen maken die echt aansluiten bij de leefwereld van hun huurders.

Interesse in online participatie?

Wil je weten hoe een platform van Mett kan bijdragen aan betere bewonersparticipatie? Of ben je al bezig en zoek je inspiratie? Neem contact met ons op voor een vrijblijvend gesprek of een demo. We helpen je graag om online participatie binnen jouw organisatie inclusiever, gebruiksvriendelijker en betrouwbaarder te maken. We horen graag van je!

Eens verder praten?

Neem dan contact op met onze participatieadviseur Eva.