Community

Nationale Zorgreserve: online community maakt beschikbare zorgreservisten zichtbaar en bereikbaar

1392
aangemelde zorgreservisten

170
zorgprofessionals

130
zorgorganisaties

202
gestelde hulpvragen

Tijdens de coronacrisis hadden zorginstellingen een enorme behoefte aan extra personeel. Aan de andere kant stonden duizenden (oud-)zorgprofessionals klaar om hun steentje bij te dragen. Dit bracht een uitdaging met zich mee:   hoe verbind je vraag en aanbod in tijden van crisis wanneer snelheid en eenvoud een must is? De Nationale Zorgreserve vond de oplossing in een online community van Mett.

Nationale Zorgreserve

In maart 2020 stond Nederland aan de start van de coronapandemie. Al snel groeide de vraag naar extra professionals in de zorg. Het initiatief ‘Extra handen voor de zorg’ riep (oud-) zorgprofessionals op om zorgorganisaties tijdelijk te ondersteunen. Het aanbod van zorgprofessionals bleek groot: in één weekend boden 5700 personen zich aan. Daarmee was de inzet van deze (voormalige-) zorgprofessionals nog niet geregeld.

Om dat duurzaam te faciliteren, startte Stichting Extra ZorgSamen begin 2021 het programma de Nationale Zorgreserve. Het programma draagt bij het waarborgen van de continuïteit van zorg in tijden van crisis. Dit gebeurt via een online platform waar hulpvragen van zorgorganisaties uitgezet worden in de community van zorgreservisten die zelfstandig inschrijven op beschikbare diensten. De inzet van zorgreservisten wordt georganiseerd op basis van specifieke activiteitenpakketten, waarbij de zorgreservist het vaste team van een zorgorganistie ondersteunt, zodat zij zich kunnen richten op de coördinerende zorgtaken. 

Ook na de laatste grote golf van begin 2022 blijft de Nationale Zorgreserve actief. Door hoog ziekteverzuim onder zorgpersoneel in de nasleep van corona zijn er nog steeds zorgorganisaties die hulpvragen uitzetten. Tegelijkertijd gebruiken zorgorganisaties deze tijd juist om zich, samen met de community managers van de Nationale Zorgreserve, voor te bereiden op de inzet van zorgreservisten bij een volgende crisis.

Doel

Het uitgangspunt van de Nationale Zorgreserve is het samenbrengen van de hulpvragen van zorgorganisaties met het aanbod van zorgreservisten, die zelf hun beschikbaarheid en inzet bepalen.

Het platform van Mett leent zich goed mensen samen te brengen, en stimuleert de onderlinge uitwisseling van kennis en ervaringen. Het gebruik van Mett is laagdrempelig en toegankelijk, voor zowel de bezoeker als de beheerder.
 
Het platform is helemaal naar eigen wens in te richten: als beheerder is het erg prettig dat je bijna alles zelf kunt bepalen en bouwen. De online en offline helpdesk van METT is goed bereikbaar en staat altijd klaar om je te helpen als je er even niet uitkomt, én wanneer je juist wil experimenteren met verschillende onderdelen.

Natalie Baas

Nathalie Baas, communitybeheerder Nationale Zorgreserve

Vertrekpunt

  • Het platform moet vraag en aanbod snel en makkelijk kunnen verbinden.

  • Er is één centrale plek waar vraag en aanbod in de zorg in tijden van crisis zichtbaar, bereikbaar en beschikbaar is.

  • Er is altijd persoonlijk contact met zowel zorgreservist als zorgorganisatie, voorafgaand aan de inzet van de zorgreservisten op een afdeling.

  • Er moet een hechte online community van zorgreservisten en zorgorganisaties.

  • Het vertrekpunt van de community is privacy-by-design. Ofwel: er mag niet meer data worden verzameld dan nodig is.

Uitdagingen

  • Alleen de hulpvragen van zorgorganisaties die kampen met een crisis van buitenaf worden geplaatst.

  • Enkel ervaren en gediplomeerde (oud-)zorgprofessionals mogen zich aanmelden.

  • Zorgreservisten houden zelf de regie en moeten zelfstandig kunnen reageren op hulpvragen die hen aanspreken.

  • Flexibiliteit bij de zorgorganisatie is noodzakelijk, omdat de inzet van zorgreservisten zorgt voor aanpassingen in reguliere werkprocessen van zorginstellingen. Zorgreservisten werken niet in functies.

Oplossing

Stichting Extra ZorgSamen ontwikkelde samen met Mett de community van de Nationale Zorgreserve. In deze online community melden zorginstellingen zich aan om hulpvragen te plaatsen en registreren zorgreservisten zich om hulp aan te bieden.

Community managers houden altijd een persoonlijke intake met een nieuwe zorgreservist, om de diplomering en ervaring door te nemen. Ze bespreken de motivatie en de verwachtingen, leggen de spelregels uit en geven de zorgreservisten uiteindelijk toegang tot het platform.

De hybride mogelijkheden van het Mett-platform komen goed van pas bij het uitgangspunt privacy-by-design: reservisten bepalen zelf welke informatie zij willen delen en voor welke zorgvragen zij geschikt zijn. Door kennisuitwisseling met andere reservisten op het forum, kunnen zij daarnaast eenvoudig hun vakkennis uitbreiden.

Resultaten

Community managers houden altijd een persoonlijke intake met een nieuwe zorgreservist, om de diplomering en ervaring door te nemen. Ze bespreken de motivatie en de verwachtingen, leggen de spelregels uit en geven de zorgreservisten uiteindelijk toegang tot het platform.

De hybride mogelijkheden van het Mett-platform komen goed van pas bij het uitgangspunt privacy-by-design: reservisten bepalen zelf welke informatie zij willen delen en voor welke zorgvragen zij geschikt zijn. Door kennisuitwisseling met andere reservisten op het forum, kunnen zij daarnaast eenvoudig hun vakkennis uitbreiden.

Meer weten?

Rosa vertelt je graag over de mogelijkheden van Mett voor jouw community.