Community
Gedragsinzichten binnen de overheid verder brengen met ruim 1200 communityleden

1000
leden in 6 maanden
408
reacties
1
nieuwsbrief per week
9
besloten werkgroepen
Hoe pas je gedragsinzichten toe binnen de overheid? Een relevante vraag voor de Rijksoverheid. Want bijna al het beleid draait om het succesvol veranderen van gedrag van burgers en bedrijven. In het rijksbrede Behavioural Insights Netwerk Nederland (BIN NL) delen alle ministeries kennis en ervaringen op gedragsgebied. Nu is er ook het online platform www.binnl.nl - met een community van ruim 1200 deelnemers uit wetenschap en praktijk.
De BIN NL community
Niemand binnen de overheid twijfelt eraan dat het toepassen van gedragsinzichten nuttig is voor effectief en efficiënt beleid. Het platform www.binnl.nl stimuleert om de toepassing van gedragsinzichten binnen de overheid verder te brengen. De leden van de community helpen elkaar met vragen, delen nieuwe inzichten en verbinden wetenschap en praktijk. Rijksoverheid, provincies, gemeentes, universiteiten, commerciële bureaus: iedereen die een toegevoegde waarde heeft voor de toepassing van gedragsinzichten binnen de overheid is welkom.

Het hele team van Mett is echt betrokken, de accountmanager, digitaal adviseurs, helpdesk en ontwikkelaars. Ze nemen altijd de tijd om met je mee te denken. Telefonisch, maar net zo gemakkelijk is een afspraak gemaakt om even echt bij elkaar te gaan zitten.

Femke Breukels, Communitymanager BIN NL
Vertrekpunt
Binnen de overheid werden al events over gedragsinzichten en lunchlezingen georganiseerd.
Ook werden mailings verstuurd.
Naast deze initiatieven was er een groeiende behoefte om ook online met elkaar kennis en ervaringen te delen.
Uitdagingen
Hoe zorg je dat relevante content wordt gedeeld op het platform, zodat het een aantrekkelijke community wordt en blijft?
Hoe verleid je mensen om lid te worden van een nieuwe community?
Oplossing
Mett bouwde voor de Rijksoverheid het platform www.binnl.nl. Voor de livegang werd een netwerk van actieve ambassadeurs opgezet uit wetenschap en praktijk: de betrokken leden van de community. Met hen werden sessies gehouden waarin ze leerden pakkende en activerende content te schrijven. Hun enthousiasme zorgde voor een levendige community en voor meer geïnteresseerden, waardoor in rap tempo het aantal leden toenam. Binnen én buiten de overheid.
Resultaten
In amper 6 maanden stond de teller al op ruim 900 actieve communityleden. Een nieuwe post met een vraag over het coronavirus en menselijk gedrag op het platform? Gedragsspecialisten van het RIVM reageren binnen de community. En als een reactie even op zich laat wachten, stuurt de communitymanager van www.binnl.nl de vraag naar de juiste specialist.
En nu?
Ook na oplevering van het platform houdt Mett contact met de communitymanager van www.binnl.nl. Doorontwikkeling van het platform is de volgende stap: bijvoorbeeld door het toevoegen van een kennisbank waarin wetenschappelijk verantwoorde projecten kunnen worden gedeeld.

Meer weten?
Eva vertelt je graag over de mogelijkheden van Mett voor jouw community.
