Community
70% medewerkers de BUCH gemeenten dagelijks actief
Wat begon als een platform om met elkaar te bouwen aan een nieuwe organisatie, eindigde in een levendig sociaal intranet. Vier Noord-Hollandse gemeenten - de BUCH - werken intensief samen via Mett. Allemaal dezelfde informatie, op hetzelfde moment.
1105
actieve gebruikers
4
betrokken gemeenten
1208
berichten geplaatst
4064
reacties op berichten
Sociaal intranet de BUCH
De BUCH is een werkorganisatie van vier gemeenten uit Noord-Holland: Bergen, Uitgeest, Castricum en Heiloo. De gemeenten blijven zelfstandig maar zijn in 2017 ambtelijk gefuseerd. Zij streven ernaar om steeds meer dingen op dezelfde manier te doen. Voor meer kwaliteit en minder kosten. Wat is een betere manier om medewerkers met elkaar te laten integreren dan een sociaal intranet?
Doel
Aanvankelijk zochten de gemeenten een online middel om medewerkers mee te laten denken over de ambtelijke fusie én om met iedereen tegelijkertijd te communiceren. Waar teams met elkaar konden samenwerken en bestanden delen. Zodra de fusie een feit was, verschoof de behoefte naar een sociaal intranet waarop alle praktische informatie over de nieuwe organisatie te vinden was.

Een intranet is onmisbaar voor een organisatie die verandert. We merken dat medewerkers open op elkaar reageren. Op vragen wordt geantwoord, men spreekt elkaar aan. Iedereen beseft dat online delen waardevol is. ‘Staat het al op BUCH-Mett?’ is dan ook een veelgehoorde opmerking.

Kim Boscher, Communicatieadviseur De Buch
Vertrekpunt
Geen enkel gemeenschappelijk netwerk tussen de vier gemeenten
Elke gemeente heeft een eigen werkwijze hoe om te gaan met binnenkomende vragen van burgers en bedrijven
Uitdagingen
Een organisatie die zichzelf moet uitvinden
Nieuwe collega’s die elkaar niet of nauwelijks kennen
Samenwerken op veel verschillende niveaus
Projecten delen die van de vier gemeenten één organisatie moeten maken, zoals zaakgericht werken en informatieveiligheid en privacy
Oplossing
Mett bouwde een samenwerkingsplatform en transformeerde dat gaandeweg in een sociaal intranet: BUCH-Mett. Voor alle medewerkers, de leden van de vier gemeenteraden en colleges en een groepje externen. Medewerkers die vragen binnenkrijgen van burgers en bedrijven, kunnen ook terecht in BUCH-Mett via de speciaal daarvoor gebouwde kennisbank. Een simpele oplossing die veel tijd bespaart. Via een app op de telefoon heeft iedereen snel toegang tot het intranet. Zo is iedereen met elkaar én de nieuwe organisatie verbonden – ook medewerkers in de buitendienst.
En nu?
BUCH-Mett ontwikkelt zich tot een vast onderdeel van de organisatie. De logische plek voor alle interne communicatie.

Meer weten?
Jos vertelt je graag wat Mett voor jouw organisatie kan betekenen.
