Tien snelle tips voor succesvolle groepen in je community

Juliette van der Wurff, communityadviseur

Veel online communities kennen verschillende subcommunity's of werkgroepen waar een aantal communityleden intensief samenwerken binnen een kleinere groep. Maar wat is nu het succes achter zulke groepen in een online community? Hoe zorg je ervoor dat deze groepen van de grond komen?

Doorloop onze checklist

Het succes van je groep in een community hangt af van de juiste strategie. Welke dat dan is? Wij zetten de belangrijkste tips voor je op een rij.

1. Wie zijn de leden?

Definieer het profiel van de (toekomstige) leden. Wat zijn hun interesses, wensen en behoeftes? En wat is hun achtergrond en ervaring?

2. Wat zijn de spelregels?

De sfeer in een groep is bepalend voor het succes. Maak duideiljk wat de verwachtingen en 'spelregels' zijn.

3. Wijs een aanjager aan

Een groep kan niet zonder iemand die de kart trekt en zich eigenaar voelt. Wie krijgt deze verantwoordelijke rol?

4. Wie doet wat precies?

Zorg voor verschillende rollen in het team. Denk aan schrijvers, organisatoren, aanjager, coaches en vloggers.

5. Zorg voor een goede huisstijl

Sluit de lay-out aan op de groep. Een passend logo en juist kleurgebruik zorgen voor herkenning en betrokkenheid.

6. Vertaal offline naar online

Is de community offline gestart? Maak dan de vertaalslag naar online. Andersom kan ook. Laat beiden elkaar versterken.

7. Maak het relevant

Leden raken intrinsiek gemotiveerd om bijnte dragen aan de community als thema's hen aanspreken. Speel hier op in.

8. Ga de diepte in

Blijf de gemeenschappelijke deler benadrukken en focus je op het centrale thema. Focus je op de kwaliteit van de content.

9. Stel je vraag en delegeer

Als communitymanager hoef je niet alles te weten. Benut kennis en ervaring door vragen voor te leggen. Stimuleer interactie.

10. Koppel resultaten terug

Wat zie je gebeuren in de community? Zijn er interessante resultaten of statistieken? Koppel deze altijd terug in de online groep.

Op de hoogte blijven?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.