De strijd om aandacht win je met betrokkenheid

Mark van der Eem, adviseur

Het lijkt ons soms te duizelen. Nu alles digitaal gaat en het corona-nieuws weer alle aandacht vraagt, dreigen online participatieprojecten onder te sneeuwen. Niet zo gek ook, inwoners en ondernemers hebben natuurlijk andere belangrijke zorgen aan hun hoofd in deze tijd. Zorgen over gezondheid, familie, werk en onderwijs spelen nu echt een grote rol. Dus dat jouw participatietraject nu minder respons krijgt, is redelijk logisch. Maar je kunt er zeker wel wat aan doen. Wij vertellen je graag meer over betrokkenheid.  

Betrokkenheid is werken aan vertrouwen 

In de basis gaat het niet zozeer om interactie en respons, maar om het creëren van betrokkenheid. Dan volgt de interactie meestal vanzelf. Of je mensen weet te betrekken, hangt van veel factoren af. Dat begint al bij de aard van de vraag die je wilt stellen en de inspanning die deelnemers moeten leveren om mee te denken. Maar ook relevantie en timing spelen mee. En misschien wel veel belangrijker: vertrouwen. Vertrouwen in de afzender, in de zorgvuldigheid van het proces en vertrouwen in de goed afloop. Investeer dus eerst in vertrouwen, door inwoners en ondernemers   transparant en tijdig te informeren, bereikbaar te zijn en goed te luisteren.   

Toegang tot  

Ambassadeurs zorgen ervoor dat inwoners en ondernemers makkelijker betrokken raken bij jouw project en dat jij makkelijker toegang krijgt tot de ideeën en meningen van de omgeving. Het zijn mensen die betrokken zijn bij het project en bereid zijn een stukje verantwoordelijkheid te nemen. Die ambassadeurs zoek je onder de mensen met een gedeeld belang. Dat is geen statische groep, ambassadeurs komen en gaan. Bijvoorbeeld voorstanders van zonne-energie, of natuurliefhebbers. Uiteraard hebben zij hun eigen agenda en maken ze hun eigen keuzes. Zoek daarom naar de overeenkomsten. Bel ze om hun input of medewerking te vragen of maak gebruik van @mention en polls om de interactie te stimuleren. Overvraag ze niet, hou het laagdrempelig.  

Speciale aandacht voor…

Betrokkenheid bij een project vergroot dus de kans op aandacht. Een goede manier om die aandacht vast te houden is door speciale momenten te creëren. Momenten waarbij het alleen om jouw project draait. Een goed middel hiervoor is een themaweek. Een week lang draait het om jouw project, via verschillende kanalen en op verschillende manieren. Betrek de omgeving via email, social media of live in de wijk of straat en doe dat met een mix van serieuze en ludieke middelen. Van podcasts tot quizzen, van tekenwedstrijden tot serieuze online debatten. Leg jezelf daarbij duidelijke doelstellingen op, bijvoorbeeld nieuwe ambassadeurs werven of een groter bereik onder twintigers en dertigers. Zodat je na afloop van de themaweek meer en beter in gesprek bent met je omgeving. 

Laat wat van je horen 

En tot slot, jij bent niet de enige die zich warmt aan aandacht. Dat geldt net zo goed voor de betrokken deelnemers. Zet ze daarom in het zonnetje. Beloon elke bijdrage met ruime aandacht. Maak hun bijdrage zichtbaar en attendeer anderen erop. Sluit jouw deelnemers niet op in een stramien, formulieren of rubrieken, maar geef ze de gelegenheid bij te dragen op de manier die hen het beste past. Een vlog, blog of tekening; het is allemaal welkom.  

Nieuwsgierig geworden?

Ontdek ons participatieplatform of neem contact op met Mark.