Waarom gaat online participatie zo vaak mis?

Natalie Rohlof, participatieadviseur
Drie valkuilen en hoe je ze het beste kunt omzeilen. Een aantal weken geleden presenteerden onderzoekers van Populytics en de TU Delft de bevindingen van een onderzoek naar de inclusiviteit van digitale participatie. Op basis van een dataset van meer dan 70.000 deelnemers uit 23 raadplegingen kwamen een aantal opmerkelijke resultaten naar voren. En we willen natuurlijk niet het gras voor de voeten van Populytics wegmaaien, dus als je benieuwd bent naar de resultaten, neem dan even contact op met Niek Mouter. Hij kan je er alles over vertellen.
Open deuren
Eén belangrijk inzicht kwam duidelijk naar voren. De tevredenheid van mensen over online participatie hangt samen met drie factoren: gebruiksvriendelijkheid, relevantie en betrouwbaarheid. Dit komt naar voren in het onderzoek van promovenda Annamarie de Ruijter. Toch blijkt dat communicatieadviseurs vaak moeite hebben om deze drie “open deuren” goed te sluiten. Hoe kan het dat dit nog steeds een uitdaging is? Bij Mett hebben we hierover nagedacht en delen we graag onze ideeën.
Gebruiksvriendelijkheid is meer dan leuk
Van kiezen en swipen tot stemmen en punten verdelen; er zijn talloze opties. Maar focus je niet enkel op de “fun”-factor. Hoewel iets er aantrekkelijk uit kan zien, helpt het deelnemers om echt hun mening te delen? Of dwingt het ze juist in een lastige positie? Is het duidelijk waar het over gaat en sluiten de keuzemogelijkheden aan bij het onderwerp? Soms leiden deze opties tot meer verwarring dan antwoorden. Onze tip? Test verschillende opties (bijvoorbeeld met A/B-testen) en zorg voor een eenvoudige keuze, zoals een open tekstveld, een spreekuur of de mogelijkheid om per e-mail te reageren.
Niet voor iedereen relevant
Projectteams besteden vaak maanden aan de voorbereiding, van gesprekken en onderzoeken tot planning. En wanneer het participatietraject eindelijk start, wordt gehoopt op een stortvloed aan reacties. Helaas blijkt die respons vaak tegen te vallen. Voor betrokkenen of omwonenden kan het onderwerp niet dezelfde prioriteit hebben als voor het projectteam. Oplossing? Leer je doelgroep goed kennen en start tijdig met informeren. Dit garandeert misschien geen hoge respons, maar wel realistischer verwachtingen.

Van kiezen en swipen tot stemmen en punten verdelen; er zijn talloze opties. Maar focus je niet enkel op de “fun”-factor. Hoewel iets er aantrekkelijk uit kan zien, helpt het deelnemers om echt hun mening te delen?
Ben je betrouwbaar?
Komt het je bekend voor? Je neemt deel aan online participatie, maar krijgt het gevoel dat jouw inbreng weinig invloed heeft en dat “zij” uiteindelijk toch doen wat ze willen. Als deelnemers het idee krijgen dat hun mening alleen voor de schijn wordt gevraagd, leidt dat tot wantrouwen. Sturende vragen, oppervlakkige terugkoppelingen en lange stiltes versterken dit gevoel. Hierdoor haken mensen af, en de volgende keer doen ze waarschijnlijk niet meer mee. De oplossing? Laat je vragen, de verwerking van de resultaten en de vervolgacties controleren door een onafhankelijke partij. Is dat niet mogelijk? Kies dan een andere aanpak. Dit is misschien niet de makkelijkste weg, maar wel de beste.
Interesse in online participatie?
Wil je weten hoe een platform van Mett kan bijdragen aan betere online participatie? Of ben je al bezig en zoek je inspiratie? Neem contact met ons op voor een vrijblijvend gesprek of een demo. We helpen je graag om online participatie binnen jouw organisatie inclusiever, gebruiksvriendelijker en betrouwbaarder te maken. We horen graag van je!

Eens verder praten?
Neem dan contact op met onze participatieadviseur Eva.


