Demo aanvragen
Bel gerust 030 292 07 01
  • Demo aanvragen
    • Overheid
    • Blog

    Welles, nietes! 5 tips om nieuwe stemfunctionaliteit optimaal in te zetten

    Doe-democratie die wel werkt. Veel makkelijker dan verkiezingen, een passend alternatief voor het referendum. Laat mensen écht meedoen. Online initiatieven opstarten en doelgroepen actief betrekken is nu nog leuker in Mett. Vanaf nu geven gebruikers aan of ze het ‘eens’ of ‘oneens’ zijn met een vraagstuk én beargumenteren ze hun keuze. In opdracht van een van onze klanten bedachten en ontwikkelden we een nieuwe stemfunctionaliteit. Hieronder volgt een uitleg.

    Eens en oneens

    Gebruikers konden al stemmen in Mett. Dat wil zeggen dat gebruikers konden kiezen tussen verschillende voorstellen: kies voor je een nieuwe groenstrook in de wijk óf kies je voor nieuw asfalt in de wijk? Resultaat? Een van de vraagstukken wint.

        

    Maar omdat gebruikers maar 1 stem kunnen uitbrengen, wordt nooit helemaal duidelijk wat de gebruiker van de overige opties vindt. Ook de onderbouwing van de stemmen die wel zijn uitgebracht, miste. Waarom maken gebruikers deze keuze?

    Argumenteren

    Met de nieuwe functie stemmen gebruikers in een bepaalde periode voor of tegen een stelling.

    Het resultaat na afloop van de stemperiode is:

    • Inzicht in het aantal stemmers;
    • Inzicht in de verhouding tussen eens/oneens;
    • Inzicht in de argumenten.

    Zo krijg je als beheerder een completer beeld van de sentimenten die spelen rondom jouw vraagstuk.

    Zelf aan de slag? Hier onze 5 tips:

    1. Ondubbelzinnig: Formuleer een heldere stelling waar geen vragen over kunnen ontstaan.
      Wel goed: Er moet een speeltuin in de wijk komen.
      Niet goed: Er moet geen speeltuin in de wijk komen.
    2. Doe mee: Activeer je gebruikers om mee stemmen door bijvoorbeeld een oproep en een link te plaatsen op je social media kanalen, in je nieuwsbrief en in de mails die je stuurt.
    3. Beperkte stemtijd: Geef altijd een einddatum mee aan de stelling. In het stemveld worden de dagen afgeteld tot wanneer gebruikers kunnen stemmen. Die tijdsdruk zet gebruikers eerder aan tot het achterlaten van hun stem.
    4. Data verzamelen: Exporteer alle gegevens en trek conclusies. Wat ben je nu te weten gekomen? Zeker als je vaker een stemming uitvoert, is deze informatie zeer waardevol. Denk bijvoorbeeld aan het meten van de voor- en tegenstanders van een vraagstuk door de tijd heen.
    5. Terugkoppeling: Vertel de stemmers wat je doet met hun input. Welk besluit heb je genomen? Hoe was de verhouding tussen de voor- en tegenstemmers? Zo vergroot je de kans dat ze de volgende keer weer meedoen met een stemming.