Demo aanvragen
Bel gerust 030 292 07 01
  • Demo aanvragen
    • Blog

    Wat willen de gebruikers?

    De gebruikers van een sociaal intranet zijn degene die het platform tot een succes maken – of juist niet. Het betrekken van de gebruikers in een vroeg stadium is daarom essentieel. Wij geven je tips om de gebruikers op een goede manier te betrekken.

    Wensen verschillen

    Een sociaal intranet is geschikt voor zowel projectteams, MKB en grote organisaties. Het is dan ook niet gek dat de wensen verschillen per organisatie en gebruiker. Start daarom met het inventariseren van de wensen van de gebruikers. De eerste vraag die je aan de gebruikers moet stellen is: wat zijn jouw vijf toptaken? Anders gezegd; welke 5 dingen wil je op het sociale intranet kunnen doen om je werk goed te kunnen uitvoeren? Biedt de gebruikers een lijst met taken aan en laat hen prioriteit geven aan 5 toptaken. Zo weet je wat de gebruikers echt belangrijk vinden.

    Meer tips over het ontdekken van de toptaken vind je in het boek ‘Toptaken – Ontdek de 5 dingen die mensen online écht van je willen‘ van Sabel Communicatie.

    Vervolgens kun je meer de diepte in gaan. Met welke groepen mensen werken zij samen binnen de organisatie? In welke mate zijn de gebruikers bereid om zelf kennis te delen? En ga zo maar door.

    Nu je toch de gebruikers inlicht over een nieuw sociaal intranet, kun je deze kans mooi benutten om hen over de voordelen te vertellen. Een stukje verwachtingsmanagement zullen we het maar noemen. Wat wil je als organisatie bereiken met het sociale intranet? Wat levert het de gebruikers op? Op deze manier zullen zij enthousiaster worden over de verandering die er aan komt.

    Betrek de early adopters

    Kijk wie de early adopters, de invloedrijke personen, zijn binnen jouw organisatie en geef deze personen een belangrijke rol bij het inrichten van het sociale intranet. Als zij enthousiast zijn over het platform, zullen zij anderen ook enthousiasmeren.

    Maak het leuk!

    Een sociaal intranet biedt gebruikers de kans om dichter bij elkaar te laten komen. Gebruikers kunnen zelf groepen aanmaken of zich aanmelden voor groepen die zij interessant vinden. Denk hierbij aan een afdeling, thema, project of informele groepen zoals een hardloopgroep.