Demo aanvragen
Bel gerust 030 292 07 01
  • Demo aanvragen
    • Blog
    • Sociaal intranet
    • Samenwerkingsplatform
    • Website mét community

    Tips voor de community manager – in 12 maanden een succesvol social intranet

    Veilig en efficiënt online samenwerken via een social intranet is vandaag de dag noodzaak. De wens van veel organisaties is een laagdrempelig, interactief platform dat medewerkers verbindt. Een platform waardoor medewerkers met elkaar in contact blijven en waar zij informatie eenvoudig kunnen delen. Zo ga je van top-down communicatie naar horizontale communicatie. Vanaf de lancering van een social intranet is de community manager negen tot twaalf maanden bezig om het platform tot een succes te maken. Gedurende die maanden is het de taak van de community manager om gebruikers te betrekken, activeren en enthousiasmeren. Maar zelfs voor de lancering van het social intranet moeten de gebruikers betrokken worden. Wij vertellen je hoe je dit kunt doen. Tips voor de community manager! Zo krijg je een succesvol social intranet.

    1. De pull fase

    Wat willen de gebruikers?
    De eerste stap is de pull fase. Om het sociale intranet aantrekkelijk te maken voor de gebruikers moet je starten met het inventariseren en prioriteren van de wensen. Vraag de gebruikers naar hun vijf top-taken. Wat moeten de gebruikers snel kunnen doen om hun werk uit te voeren? Waar zijn de gebruikers naar op zoek? Waar klagen ze over bij de koffieautomaat? Wij voeren hiervoor vaak een toptaken onderzoek uit.

    2. De push fase

    Hoe vergroot je de betrokkenheid van de gebruikers?
    Zodra er een strategie is ontwikkeld op basis van de wensen van de gebruikers kan het social intranet worden ingericht en gelanceerd. Nu komen we aan bij de push fase, de fase waarin de druk ligt bij de community manager. Maar eigenlijk noem ik het liever geen community manager, maar een gastvrouw of –heer. De gastvrouw (voor het gemak) stapt op groepen mensen af, zorgt ervoor dat zij het naar hun zin hebben en biedt ze drankjes aan. Het is het doel van de gastvrouw dat de gasten, de groepen mensen, terugkomen. Op een sociaal intranet werkt dit precies hetzelfde. Een community manager onderhoudt het social intranet waardoor de gebruikers een reden hebben om terug te komen, helpt de gebruikers op weg, brengt verschillende gebruikers met elkaar in contact en enthousiasmeert gebruikers om het platform actief te gebruiken.

    In zes maanden een succesvol social intranet, dat klinkt toch best aantrekkelijk. Het vergt echter wel wat van de community manager. Maak het jezelf makkelijk door een checklist te maken van wekelijkse to do’s. Enkele tips om de betrokkenheid van de gebruikers te vergroten:

    1. Focus op de hoog betrokkenen.
    Ieder social intranet heeft 3 groepen van type gebruikers. Laag betrokkenen, die alleen kijken maar niet reageren, gemiddeld betrokkenen, die wel eens reageren maar zelf geen discussies zullen starten, en hoog betrokkenen, die discussies starten en gesprekken op gang houden. Focus op de groep hoog betrokkenen, zij zullen de minder betrokken gebruikers vanzelf enthousiasmeren en meetrekken.

    2. Organiseer gebruikerssessies.
    De kans dat het social intranet niet direct voor de 100 procent voldoet aan de wensen van de gebruikers is zeer groot. Organiseer gebruikerssessies en optimaliseer het platform en de communicatie aan de hand van de feedback.

    3. Geef gebruikers een reden om naar het social intranet te gaan.
    Biedt bepaalde informatie niet aan per mail of brief, maar alleen op het social intranet. Op die manier hebben gebruikers een reden om naar het platform te gaan.

    4. Maak de drempel zo laag mogelijk.
    “Niet wéér een nieuw systeem,” zul je waarschijnlijk van de laag betrokken gebruikers horen. De toegevoegde waarde zullen deze gebruikers pas zelf ervaren als zij regelmatig naar de online omgeving gaan. Maak de drempel daarom zo laag mogelijk. Stel het platform in als startpagina in de browser en maak het inloggen zo gemakkelijk mogelijk via een automatische inlog (Active Directory).

    5. Integreer het social intranet standaard met bijeenkomsten.
    Plaats voorafgaand aan een bijeenkomst de documenten op het social intranet, start de discussie alvast online en praat hier tijdens de bijeenkomst over verder. Deel het gespreksverslag na afloop, houd betrokkenen op de hoogte van de voortgang, plan via het social intranet de volgende bijeenkomst in en ga zo maar door. Door de online activiteiten op het social intranet te koppelen aan de offline activiteiten (face to face bijeenkomsten) vergroot je de betrokkenheid.

    6. Nodig gebruikers aan om deel te nemen aan het gesprek.
    Sommige gebruikers hebben een duwtje in de rug nodig. Tag gebruikers in een reactie en nodig ze uit om deel te nemen aan een discussie of vraag ze om hun visie te delen op een nieuwsbericht. De community manager moet het voorbeeld geven en de gebruikers actief betrekken op het sociale intranet. De hoog betrokkenen zullen dit voorbeeld al snel volgen.