Demo aanvragen
Bel gerust 030 292 07 01
  • Demo aanvragen
    • Bedrijven
    • Cultuur
    • Zorg
    • Overheid
    • Onderwijs
    • Blog

    Sociaal intranet: geschikt voor jouw organisatie?

    Is een sociaal intranet wel geschikt voor jouw organisatie? In deze blog bespreken we onze visie. Aan welke 8 voorwaarden moet een organisatie, samenwerkingsverband of projectteam voldoen om een sociaal intranet succesvol in te zetten?

    Voorwaarden van een sociaal intranet:

    1. Open cultuur
    2. Bereidheid tot delen
    3. Betrokkenheid
    4. Flexibele werkomgeving
    5. Focus
    6. Sociaal en interactief platform
    7. Doorzettingsvermogen en structureel budget
    8. Continue content publicatie

    1. Open cultuur

    Een transparante, open cultuur met open communicatie is essentieel voor het succes van een sociaal intranet. Bij een sociaal intranet is het succes afhankelijk van de gebruikers en een open cultuur stimuleert de gebruikers om het sociaal intranet in gebruik te nemen. Bij een sociaal intranet is open communicatie en interactie essentieel: vragen stellen, discussiëren, keuzes uitleggen, stemmen op ideeën, informatie delen en open gesprekken voeren. Het sociale intranet van Mett faciliteert deze mogelijkheden.

    De open cultuur houdt ook in dat de communicatie niet alleen via een platform plaatsvindt, maar ook offline. Het sociale intranet is een aanvulling op de offline communicatie.

    2. Bereidheid tot delen

    Organisaties zijn succesvoller als men kennis deelt. Een sociaal intranet draait om delen. Het delen van kennis, informatie, documentatie en meningen. Stop energie in een sociaal intranet en je krijgt wat terug van de gebruikers. Een sociaal intranet is een sociaal samenwerkingsplatform. Het kan daarom alleen succesvol worden als de gebruikers én managers bereid zijn om te delen.

    3. Betrokkenheid

    Alle gebruikers en managers van het platform moeten betrokken zijn in de organisatie of het samenwerkingsverband. Hoofdzakelijk de laatste groep is belangrijk om te benoemen. Uit een interview met een partner van Mett, Partners+Pröpper, kwam naar voren dat vaak de communicatiemanager het sociale intranet opzet, maar niet goed weet hoe zij de gebruikers kunnen enthousiasmeren om het te gaan gebruiken.

    Betrokkenheid is hier het sleutelwoord. Managers moeten het voorbeeld geven aan de andere gebruikers en gebruikerstrainingen organiseren zodat de gebruikers zelf ervaren wat het sociale intranet voor hen toevoegt, wat de voordelen zijn. De managers moeten daarom betrokken zijn met de gebruikers, anders zal het platform geen waarde toevoegen in de ogen van de gebruikers en zal het platform niet succesvol in gebruik worden genomen. Ons team kan je advies geven bij dit proces.

    4. Flexibele werkomgeving

    Een sociaal intranet draait om de gebruikers. Managers kunnen van te voren wel aangeven hoe zij willen dat het sociaal intranet wordt gebruikt, maar de gebruikers zijn degene die het sociale intranet in gebruik moeten nemen. Flexibiliteit is daarom belangrijk. Probeer en leer. Ga regelmatig het gesprek aan met de gebruiker en kijk waar de wensen liggen.

    Maar ook het sociale intranet moet flexibel zijn. In Mett kan de manager functionaliteiten eenvoudig aan en uitschakelen. Op die manier zijn alleen de functionaliteiten voor de gebruiker zichtbaar die gebruikt worden en blijft het platform simpel en overzichtelijk.

    5. Focus

    Een sociaal intranet voegt alleen waarde toe als de informatie op het platform relevant is voor de gebruiker. Daar is focus voor nodig. Als grote organisaties een sociaal intranet in gaan zetten, zullen ze focusgroepen moeten samenstellen van mensen die nauw samenwerken. Zo creëer je voor de gebruiker een vertrouwde omgeving. Dit stimuleert de gebruiker om het sociale intranet te gebruiken waar het voor bedoeld is.

    6. Sociaal en interactief platform

    Het sociale element is het verschil tussen een sociaal intranet en een normaal intranet. Dit voegt namelijk interactiviteit toe aan het platform. Het is daarom belangrijk dat de sociale elementen prominent aanwezig zijn en de gebruiker uitgenodigd wordt om ze te gebruiken. Een sociaal intranet wordt sneller en beter geïmplementeerd binnen een organisatie wanneer de sociale elementen bekend zijn bij de gebruikers. Daarom moeten dit herkenbare functionaliteiten zijn, zoals de like-button, de stemknop, het plaatsen van updates en de mogelijkheid om te reageren op alle pagina’s. Hoe sociaal is jouw intranet?

    7. Doorzettingsvermogen en structureel budget

    Een sociaal intranet tot een succes maken vraagt tijd. Er is structureel budget en capaciteit nodig om de gebruikers te enthousiasmeren en activeren zodat zij actief gebruik gaan maken van het sociale intranet. Het is een lang proces waarbij iedereen moet wennen aan een nieuwe manier van samenwerken. Probeer en leer. Vraag de gebruikers waar zij behoefte aan hebben op een sociaal intranet en betrek ze bij het proces. Deze investering verdien je terug doordat gebruikers veel tijd zullen besparen.

    8. Continue content publicatie

    Een succesvol sociaal intranet is een community dat leeft. Naast de statische content zal er ook dynamische content moeten worden gepubliceerd. Als er dagelijks iets nieuws (dat kan ook klein nieuws zijn) wordt gepubliceerd krijgen de gebruikers het gevoel dat het platform leeft, wat hen stimuleert om zelf ook actief te publiceren en gebruik te maken van het platform.