Demo aanvragen
Bel gerust 030 292 07 01
  • Demo aanvragen
    • Blog

    Online en offline communities inzetten bij omgevingscommunicatie

    Door een combinatie van online en offline communities zijn Thuiskamer Egmond-Binnen en Stadsvisie Rijswijk 2030 erin geslaagd een netwerk van burgers blijvend te activeren. Communitymanager Peter Staal beschreef 22 juni op Frankwatching een aantal succesvolle participatie-aanpakken bij gemeenten.

    Homepage van 'Thuiskamer Egmond-Binnen', één van de communities die als voorbeeld genoemd worden
    Homepage van ‘Thuiskamer Egmond-Binnen’

    NIEUWE STADSVISIE

    Een stadsvisie is niets meer dan een toekomstplan dat richting geeft aan het beleid voor de stad of het dorp voor de komende jaren. De voorbeelden die in het artikel naar voren komen tonen aan dat een slimme combinatie van fysieke bijeenkomsten en een virtuele ontmoetingsplek successen opleveren.

    Centraal in ‘Thuiskamer Egmond-Binnen’ staan de virtuele thuiskamer (de online community) en de fysieke thuiskamer (een oud schoolgebouw in Egmond-Binnen). In Rijswijk was zo’n vast honk er niet. Daar beheerde Wilberd Gijzel – online communicatieadviseur – met collega’s van het team Stadsvisie de online community. Voor de kick-off bijeenkomst van het project in de Broodfabriek kregen drieduizend inwoners een uitnodigingsbrief in de bus.

    DE ROL VAN EEN ONLINE PLATFORM

    Zowel ‘Thuiskamer Egmond-Binnen’ als ‘Stadsvisie Rijswijk 2030’ maakten gebruik van Mett. Onze online community leent zich uitermate goed voor co-creatie. Egmond-Binnen was met behulp van de fysieke thuiskamer in staat de ideeën op te halen. In de community werden die ideeën gedeeld, zodat er ergens ook een overzicht was. In Rijswijk werden alle verslagen gedeeld op het platform. Vervolgens werd van de driehonderd geregistreerde deelnemers gevraagd om alle sterktes, zwaktes, kansen en bedreigingen van hun gemeente te benoemen. Uit die reacties werd de eerste conceptversie van de stadsvisie gedestilleerd. Door stellingen in de online community te delen werd deze versie steeds verder fijngeslepen door deelnemers met sterren aan te laten geven in hoeverre ze het ermee eens waren. In een reageerveld onder de stellingen konden ze hun mening kwijt. In de laatste fase publiceerde de gemeente een publieksvriendelijk online magazine in de community met de uiteindelijke visie daarin.

    Homepage van 'Rijswijk 2030', één van de communities die als voorbeeld genoemd worden
    Homepage van ‘Rijswijk 2030’

    MEER WETEN OVER ONLINE COMMUNITIES BIJ BURGERPARTICIPATIE EN OMGEVINGSCOMMUNICATIE?

    Het volledige artikel van Peter Staal staat op Frankwatching.