Demo aanvragen
Bel gerust 030 292 07 01
  • Demo aanvragen
    • Blog

    Online co-creatie tips

    Slim gebruik maken van de ideeën binnen de samenleving, dat is co-creatie. Grote merken als Coca-Cola en Lay’s maken al gebruik van digitale co-creatie en ook steeds meer gemeenten zetten co-creatie in. Wij van Mett zien dat er nog veel winst te behalen valt op het gebied van digitale co-creatie.

    Wat is co-creatie?

    In tegenstelling tot traditionele vormen van planvorming, laat je bij co-creatie externe doelgroepen direct toe tot het planvormingsproces. Je betrekt ze vanaf de start bij de doelen, de afwegingen en de te maken keuzes. Vaak wordt co-creatie ingezet als middel voor creatief denken (nieuwe, onverwachte oplossingen) maar ook als manier om betrokkenheid te vergroten of vanuit een morele verplichting. Welke redenen je ook hebt, wij hebben een aantal succesfactoren voor je!

    Tips voor effectieve co-creatie

    1.Creëer eerst je eigen speelruimte

    Co-creatie werkt alleen als je als organisatie daadwerkelijk open staat voor de ideeën van de doelgroep. Leg dus goed vast waar de speelruimte ligt, en maak tijd en geld vrij om vragen, ideeën en voorstellen van je doelgroep te verwerken.

    2.Het oog wil ook wat

    We leven in een beeldcultuur. Ondanks dat is het uiterlijk van online omgevingen soms het ondergeschoven kindje. Investeer in een aantal goede foto’s, illustreer je werkwijze met een diagram of infographic en werk met aantrekkelijke actieknoppen. De extra kosten zijn beperkt, maar het bepaalt voor een belangrijk deel hoe mensen de omgeving beoordelen.

    3.Enthousiasmeer en inspireer de doelgroep om mee te doen.

    De doelgroep wordt pas enthousiast om mee te denken en doen als zij hier iets voor terugkrijgt. Dat kan geld zijn waarmee het idee gerealiseerd kan worden, maar denk ook aan publiciteit, professioneel advies of het lanceren in een netwerk. Bedenk wat je als faciliterende partij kunt bieden wat uniek is.

    4.Denk vanuit je doelgroep

    Bij co-creatie gaat het om een samenwerking met een bepaalde doelgroep. Of het nu wijkbewoners, klanten of andere belanghebbenden zijn; co-creatie valt of staat bij hen. Betrek de doelgroep vanaf het begin van het project en laat ze niet wachten op jou. Vergelijk jouw rol met die van dagvoorzitter op een bijeenkomst. Wat zou je daar doen?

    5. Omhels onverwachte uitkomsten

    Komt de doelgroep met onverwachte voorstellen? Mooi! Nu weet je dat de cocreatie zinvol is en dat de doelgroep écht meedenkt. Omhels onverwachte uitkomsten en kijk samen met de doelgroep wat haalbaar is. Vergeet niet om je intern hard te maken voor echte resultaten. Durf ook terug te vallen op de afspraken uit tip 1. 😉

    Tips om jouw co-creatie project tot een succes te maken

    Ga jij starten met een co-creatie project en wil je graag tips om een effectief co-creatie platform op te zetten? Stel je vragen aan onze specialisten door te bellen naar (030) 292 07 01 of te mailen naar helpdesk@mett.nl.