Demo aanvragen
Bel gerust 030 292 07 01
  • Demo aanvragen
    • Bedrijven
    • Case
    • Sociaal intranet
    • Samenwerkingsplatform

    Nieuw intranet WerkTalent: ideale balans tussen zakelijk en sociaal

    In 2016 is het nieuwe intranet van WerkTalent gelanceerd. Vanuit 18 vestigingen door heel het land werken 65 medewerkers met elkaar samen in deze nieuwe omgeving. Het intranet is de plek geworden waar alle medewerkers gemakkelijk documenten en andere informatie kunnen vinden, maar ook een plek waar ruimte is voor interactie. Ik heb Nicole van Schaik, operationeel directeur bij WerkTalent, enkele vragen gesteld over online samenwerken en de eerste ervaringen met Mett.

    Wat is WerkTalent voor organisatie?

    WerkTalent is een uitzendorganisatie met vestigingen door heel het land. Het is een heel ondernemende organisatie met zelfstandige partners binnen het MKB. Wij geloven erin dat mensen vooral moeten doen waar zij goed in zijn. Daarom ondersteunen wij lokaal ondernemerschap middels onze partnervestigingen. Inmiddels zijn dit er al 18, waar in totaal 65 mensen werken. Wij verwachten de komende 5 jaar 20 nieuwe vestigingen te openen.

    “Mett is de ideale balans tussen een zakelijk intranet en een sociaal intranet.”

    Waarom waren jullie op zoek naar een nieuw intranet?

    Wij moeten als organisatie klaar zijn voor de groei die wij gaan doormaken. Communicatie is daarbij heel belangrijk. Voorheen ging alle communicatie via de mail. ‘Reply to all’ was voor ons geen onbekende optie! Gelukkig viel het nog wel mee hoeveel e-mails er daadwerkelijk naar iedereen werden verstuurd, omdat alle vestigingen vrij zelfstandig zijn. We misten alleen wel het naslagwerk van de communicatie en documentatie. We waren daarom op zoek naar een intranet dat dient als documentenarchief en intern communicatieplatform. Een belangrijke wens was namelijk het verbeteren van de algehele interne communicatie. Mensen communiceerden te weinig en  waren niet altijd op de hoogte van wat er speelde in de organisatie. Dit moest veranderen. Daarnaast waren wij bezig met de lancering van een nieuwe huisstijl en website, waardoor dit het ideale moment was om ook een nieuw intranet te lanceren.

    “Het intranet moet ook leuk zijn!”

    Waarom hebben jullie gekozen voor een intranet van Mett?

    Ik heb verschillende partijen bekeken. Daarvan bleek de een te sociaal georiënteerd te zijn en de ander juist veel te strak. Mett zit daar goed tussenin. Dit zit hem vooral in de functionaliteiten, maar ook in de look and feel van het platform. Als je kijkt naar strak georganiseerde intranetten waar alleen belangrijke informatie op wordt gezet, dan zijn deze heel zakelijk en wordt er weinig aan de mensen gedacht. Een intranet moet ook leuk zijn! Mensen moeten er naartoe willen gaan. Als een intranet te zakelijk, te strak georganiseerd is, klikken mensen het snel weg. Er moeten juist vragen op komen, borrels, verjaardagen, en ga zo maar door. Het moet een interactieve plek worden waar mensen van verschillende vestigingen gemakkelijk met elkaar in contact komen. Mett is de ideale balans tussen een zakelijk intranet en een sociaal intranet.

    Wat zijn de belangrijkste functionaliteiten van het nieuwe intranet?

    Op het intranet kunnen alle werknemers zelf berichten en foto’s plaatsen op het prikbord, maar ze kunnen ook ideeën en berichten aandragen voor de nieuwspagina. Iedereen kan reageren en berichten liken, waardoor het echt een interactieve omgeving is. In het smoelenboek kun je selecteren op vestigingen en heeft iedereen inmiddels een foto toegevoegd en informatie zoals zijn of haar verjaardag. De aankomende verjaardagen zijn zichtbaar op de homepagina, wat het intranet een stuk persoonlijker maakt. Ook kunnen werkgroepen samenwerken in besloten groepen, zoals een groep waarin wij met een select gezelschap samenwerken aan nieuwe uitzendconcepten. Werknemers zijn vrij om zelf groepen te starten. Het open karakter van het intranet is heel belangrijk voor ons, de werknemers zijn hier erg positief over. Wat iedereen ook heel fijn vindt aan het intranet is dat iedereen de mogelijkheid heeft om een pagina of specifiek bericht te volgen, of juist niet.

    Het intranet is al na enkele weken goed op gang gekomen. Dit komt omdat het een heel laagdrempelig platform is waardoor mensen automatisch gaan communiceren en het in gebruik nemen. Wat ook scheelt, is dat het systeem heel intuïtief werkt. Iedereen kan meteen aan de slag. Zes medewerkers hebben de rol van community manager op zich gekregen. Zij delen nieuwsberichten, stimuleren de interne communicatie en bewaken de huisstijl en structuur van het intranet. Wij stimuleren medewerkers om vragen op het intranet te stellen, maar ook wanneer iemand een idee heeft mogen ze dit direct op het intranet plaatsen. Waar we voorheen met het management direct beslissingen namen, nodigen we nu medewerkers uit op het op het prikbord te zetten. Zo testen we direct het draagvlak voor het idee.Hoe wordt er nu gebruik gemaakt van het intranet?

    “Het intranet werkt heel intuïtief, waardoor het door iedereen direct in gebruik wordt genomen.”

    Wat is je ervaring van Mett?

    Mett is heel gebruiksvriendelijk, mensen snappen het direct. Het intranet werkt heel intuïtief, waardoor het door iedereen direct in gebruik wordt genomen. Ook het beheer van Mett is heel gebruiksvriendelijk. Het gehele management heeft beheerrechten. Tijdens de beheerderstraining hebben we geleerd hoe we het intranet juist moeten beheren. Denk aan het juist toebedelen van rechten, maar ook het beheren van de platforminstellingen en de structuur van het intranet. Daarnaast zijn wij allen qua functionaliteiten aangenaam verrast, er zit meer in dan ik had verwacht! Hierdoor kunnen we het intranet gaandeweg uitbreiden als dat nodig is. We werken nu een stuk professioneler samen, met dit intranet zijn we klaar voor de groei die wij gaan doormaken.

     

    Een korte impressie van het platform

    Screenshot van de homepage van Werktalent

     

    Screenshot van nieuwsberichtenpagina van WerkTalent