Demo aanvragen
Bel gerust 030 292 07 01
  • Demo aanvragen
    • Zorg
    • Case
    • Sociaal intranet

    Zorg in Houten: intranet zorgt voor verbinding eerstelijns medische centra

    In het kort

    • Intranet voor 5 eerstelijns medische centra
    • 200 medewerkers
    • Véél minder mailverkeer
    • Véél minder versies
    • Kennisdeling in groepen en tijdlijn over procedures en vergaderstukken
    • Vergaderen met laptop of iPad

     

     

    Deze case is gebaseerd op een interview door Alex van Schooten. Bekijk deze case op Het Nationaal Intranetsymposium op 13 november 2018. 

    Verbinding tussen 5 eerstelijns medische centra en 200 medewerkers

    Het is een wereld van verschil: de situatie van vóór en na de implementatie van het sociaal intranet bij de stichting Zorg in Houten. Communicatieadviseur Dave Huizinga, die vanaf de selectie nauw betrokken is bij het nieuwe platform: “Protocollen, vergaderstukken en andere documenten stonden vroeger op 6 verschillende harde schrijven. De enige die daar echt goed zicht op hadden, waren de 2 locatiemanagers. Nu is alle data makkelijk vindbaar.

    De stichting Zorg in Houten bestaat uit 5 eerstelijns medische centra (EMC’s) in de gemeente Houten. In deze EMC’s zijn o.a. huisartsen, apothekers, fysiotherapeuten en psychologen onder één dak verenigd. In totaal gaat het om ruim 200 zorgverleners. Het intranet zorgt niet alleen voor verbinding tussen de medische centra, maar verbindt ook medewerkers binnen deze EMC’s.

    Kennisdeling in groepen en tijdlijn over procedures en vergaderstukken

    In de groepen en op de tijdlijn wordt veel kennis gedeeld. Daarbij gaat het bijvoorbeeld om procedures en vergaderstukken. “Vroeger werd intern veel gemaild. Op een gegeven moment had je dan wel 8 versies van een document. Dat is voorbij. Nu kun je eenvoudig een document aanpassen en staat alleen de laatste versie op het intranet. Tijdens vergaderingen hebben mensen de stukken bij zich op hun laptop of iPad.”

    Geen gedoe meer met de interne Zorgwijzer

    Ook het gedoe met de interne Zorgwijzer, waarin alle zorgprogramma’s waren gebundeld, behoort tot de verleden tijd. “Die printten we vroeger in een aantal exemplaren en deelden we uit aan de locaties. Het nadeel was dat je niet zomaar een update kon verwerken en daarnaast wisten mensen soms niet waar de zorgwijzer lag. Nu staat alle informatie op het intranet, kunnen we deze eenvoudig actualiseren en is het voor iedereen makkelijk te vinden.”

    Dave Huizinga

    Vroeger werd intern veel gemaild. Op een gegeven moment had je dan wel 8 versies van een document. Dat is nu anders. Tijdens vergaderingen hebben mensen de stukken bij zich op hun laptop of iPad.