Demo aanvragen
Bel gerust 030 292 07 01
  • Demo aanvragen
    • Blog

    Hogere ICT-kosten of andere noemer?

    Hogere ICT-kosten of andere noemer?

    Net als bij ‘communicatie’ lijkt ‘ICT’ een veelgebruikt containerbegrip, met tal van beelden en diverse definities. Welke komen het dichtst in de buurt van wat klopt? ‘De verwachting is dat de ICT-kosten de komende jaren moeten stijgen.’ stelt Jos Smits, Professional partner 
van M&I/Partners Zijn bureau deed onderzoek voor een ICT Benchmark Gemeenten 2016. De kosten bij 24 gemeenten werden geïnventariseerd.

    Los van het geld, wat is ICT tegenwoordig helemaal?

    De wereld van vraag en aanbod staat op z’n kop. Individuen broadcasten hun eigen boodschap, kiezen zelf een kanaal. Edit-ten filmpjes, geven boeken vorm, maken kranten op. Geef ons heden ons dagelijkse WifI. Bijna net zo vanzelfsprekend als stromend water. We weten welk netwerk we kiezen. Voeren WPA-sleutels in. We spreken een taal die vergeven is van een idioom uit de informatie- en communicatietechnologie. Afgekort als ICT. Dit domein is niet langer voorbehouden aan techneuten. De gebruiker is zelf aan het woord. Bij hulp door een helpdesk verstaat een klant de termen als: systeem, ander scherm, browser, provider, dekkingsgraad en even laden.

    Plugin-persona

    Op een laptop tik ik deze regels. Mijn smartphone binnen handbereik. Mail collega’s, stuur WhatsApp-berichten, deel documenten in de cloud. Moeiteloos verzend ik bestanden. Ongeacht het aantal MB’s. Op een tablet zie ik de opbrengsten kWh/kWp van zonnepanelen. Ga zo maar door. Sleutelbegrippen: online, online en online. Eentjes en nulletjes nemen de dagelijkse ditjes en datjes over. Apps ondersteunen de gang van zaken meer en meer. De moderne mediamens is, zowel voor prive- als professioneel gebruik, een super-user en key-user tegelijkertijd.
De smartphone, tablet en notebook zijn de schrijfwaren en kantoorartikelen anno 2016. De afhankelijkheid van internet (en stroom) neemt toe. We laven ons aan gigantische hoeveelheid informatie. Verkneukelen ons op een bandbreedte van meer en meer, verzamelen gegevens, en hamsteren data dat het een aard heeft. We zijn plug-in-persona’s. Toe aan iets anders? ctrl alt delete is geen optie meer.

    Gedrag geworden

    Ben ik technisch onderlegd? Nauwelijks. En toch gebruik ik dagelijks de computer, tablet en een GSM. Programmeer de vaatwasser en wasmachine. ICT is allang geen apart hoofdstuk meer. Nee, ICT is verweven met het huishouden en (arbeids-)organisaties. Informatietechnologie is vergroeid geraakt met ons reilen en zeilen. We functioneren niet meer zonder. ICT is volkomen geïntegreerd in ons bestaan. Thuis, op het werk. Juist daar ontstaat in mijn ogen deze dagen een interessant snijvlak. Daar waar ICT en communicatie elkaar kruisen. ICT is bijna een kwestie van gedrag geworden. En delen en verbinden steeds meer techniek. Neem een samenwerkingsomgeving of online participatieplatform.

    Virtuele verrichtingen

    Net als communicatie is een ICT een containerbegrip. Communicatie en ICT zijn bijna gelijk aan koffie. In zoveel smaken en maten, en toch vrijwel overal voorhanden. Daar hoef je geen barista voor te zijn. Zelfs al drink je geen koffie, zonder binaire informatie-eenheden geen bestaansrecht. Mag het een bitsje of byte meer zijn? Elke (westerse) wereldburger is dadelijk zijn eigen engineer, applicatiebeheerder en communicatieadviseur. Onze virtuele verrichtingen en vaardigheden liggen onder een vergrootglas. Organisaties, het onderwijs en ouders/verzorgers zullen dit steeds vaker gaan ondersteunen, met aandacht voor mediawijsheid, communicatietechniek, digitale hygiëne en internet of things. Laat ik het noemen: de module mens, maatschappij en megabyte.

    Sublieme support

    Laat de ICT-er toe in een projectteam en op de lijnafdeling. Verwelkom de functioneel beheerder in de zitkamer. Daarmee is de sectorale afbakening van wat ICT is en wat niet, voorgoed verleden tijd. Zonder ICT en communicatie geen resultaat, geen business. Het zijn voorwaarden voor functioneren thuis, op school, in een afdeling, project, community of noem maar op. Thema’s als data, privacy en informatieveiligheid overstijgen de ICT-afdeling. Informatisering en digitalisering zijn tot cultuur verworden. Ga bij jezelf te rade. Vraag maar raak en praat. Je bent geen gewone gebruiker meer maar je eigen klant. Koester de client en support deze op sublieme wijze.